روستای تاریخی گرمه

پیشینه روستای گرمه

روستای تاریخی گرمه

پیشینه روستای گرمه

هوالرزاق

فقر,تنگدستی,رزق و روزی,زیاد شدن رزق و روزی

 ذکرهایی برای رفع فقر و تنگدستی

گاهی نمی دانیم و از تو دور می شویم. گاهی ندانسته آتش به خرمن زندگی‌مان می زنیم. گاهی گرفتار می شویم و آنگاه جز تو کیست دادرس؟ تسکین درد؟ خدایا جز تو نیست آنکه دست یاری اش را می طلبیم به وقت گرفتاری،ما را به خودمان وامگذار.
راز و رمزهایی الهی هست که جز بندگان خالص خدا کسی از آنها آگاهی ندارد. آنچه در ادامه می خوانید ذکرهایی برای دفع مشکلات دنیایی از قول عرفای اسلام و ایران است.
در آیات و روایات در باره رزق و روزی و علل و عوامل تنگ شدن آن و راه‌های گسترش آن زیاد سخن گفته شده است، به طوری که قرآن کریم می‌فرماید " و هر کس از یاد من روی گرداند، پس همانا برای او زندگی تنگ و سختی خواهد بود(سوره طه، 124 )"
مجازات برای کسانی که روی گرداندن از خدا: کسانی که از یاد خدا روی می‌گردانند دو مجازات در آیه فوق تعیین شده:
1ـ یکی تنگی معیشت در این جهان، 2ـ دیگری نابینایی در جهان دیگر.
غفلت از یاد حق و پی‌آمدهای آن
گاه می شود درهای زندگی به روی انسان به کلّی بسته می‌شود، و دست به هر کاری می‌زند با درهای بسته روبه‌رو می‌گردد، و گاهی به عکس به هر جا روی می‌آورد خود را در برابر درهای گشوده می‌بیند، مقدّمات هر کار فراهم است و بن‌بست و گرهی در برابر او نیست، از این حال تعبیر به وسعت زندگی و از اولی به ضیق یا تنگی معیشت تعبیر می‌شود، منظور از (معیشت ضنک) که در آیات بالا آمده نیز همین است.[ «ضنک» به معنی سختی و تنگی است، این کلمه همیشه به صورت مفرد به کار می‌رود و تثنیه و جمع و مۆنت ندارد]

گاهی تنگی معیشت به خاطر این نیست که درآمد کمی دارد، ای بسا پول و درآمدش هنگفت است، ولی بخل و حرص و آز زندگی را بر او تنگ می‌کند نه تنها میل ندارد در خانه‌اش باز باشد و دیگران از زندگی او استفاده کنند، بلکه گویی نمی‌خواهد آن را به روی خویش بگشاید، به فرموده علی ـ علیه السّلام همچون فقیران زندگی می‌کند و همانند اغنیاء و ثروتمندان حساب پس می‌دهد.


بقیه اذکار در ادامه مطلب


 

ادامه مطلب ...